Dieta refluksowa- jak radzić sobie z poważnym problemem

Objawy choroby refleksowej powstają, gdy błona śluzowa pokrywająca przełyk wchodzi w kontakt ze zbyt dużą ilością soku żołądkowego przez dłuższy czas, niż ma to miejsce w warunkach fizjologicznych.

Refleks żołądkowo-jelitowy może być związany z zaburzeniem pracy zastawki mięśniowej, która łączy przełyk z żołądkiem. Podpowiadamy jak można sobie poradzić z tą uciążliwą chorobą.

Typowe objawy chorobowe:

  • zgaga,
  • ból w nadbrzuszu,
  • kwaśne odbijania,
  • uczucie cofania treści żołądkowej do przełyku i wyżej z pozostawieniem kwaśnego lub gorzkiego smaku w ustach.

Nietypowe objawy:

  • kaszel/astma,
  • objawy laryngologiczne,
  • bóle w klatce piersiowej,
  • nadżerki szkliwa zębów,
  • krwawienie do przewodu pokarmowego.

Wiele osób relacjonuje objawy choroby jako uczucie palącego bólu za mostkiem, przemieszczającego się w kierunku szyi i gardła.

Pieczenie, rozpieranie i zgaga mogą trwać nawet do 2 godzin, i z reguły nasilają się po posiłku. Po położeniu się można odczuwać nasilenie objawów. Wiele osób odczuwa ulgę po przyjęciu postawy wyprostowanej lub po przyjęciu środków zobojętniających, które neutralizują kwas.

Konieczne są zmiany w stylu życia:

  1. Unikanie potraw i napojów, takich jak:

- czekolada,

- mięta,

- tłuste potrawy,

- kawa,

- napoje alkoholowe.

  1. Unikanie potraw i napojów mogących drażnić uszkodzoną błonę śluzową przełyku: owoców i soków z owoców cytrusowych, przetworów pomidorowych, pieprzu, papryki.
  2. Normalizacja masy ciała – otyłość pogarsza przebieg choroby, wiele osób odczuwa znaczącą poprawę po zmniejszeniu masy ciała.
  3. Rzucenie palenia – palenie tytoniu osłabia napięcie zwieracza przełyku i zwiększa cofanie się treści żołądkowej do przełyku.
  4. Podniesienie wezgłowia łóżka o kilka centymetrów teoretycznie może zapobiegać cofaniu się zawartości żołądka do przełyku podczas snu.
  5. Unikanie pozycji leżącej po posiłkach.
  6. Nie spożywanie posiłków późno przed snem.

 

Polecane przez  dietetyka Organic Farma Zdrowia:

  • Unikać barwników sztucznych i konserwantów chemicznych w pożywieniu.
  • Mak i orzechy nasilają objawy zgagi.
  • Zalecane potrawy lekkostrawne, gotowane lub pieczone w folii.
  • Przy nasileniu objawów- na czczo ugotowane kuzu ze śliwką umeboshi i tamari.
  • Doraźnie – śliwka umeboshi.
  • Kasza jaglana – doskonale alkalizuje.
  • Czerwone buraki, barszcz, kiszone.
  • Zupa miso z wodorostem wakame.
  • Orkisz: pieczywo, makaron, kasze, kawa, wypieki.
  • Soki wyłącznie przecierowe, nigdy z koncentratu.
  • Oleje roślinne tłoczone na zimno: oliwa, lniany, sezamowy.
  • Napar ziołowy działający osłonowo na żołądek:

Kwiat rumianku, liść babki lancetowatej, liść melisy, siemię lniane wymieszać w równych proporcjach. Łyżkę stołową ziół zalać szklanką wrzątku i pozostawić pod przykryciem na 20 minut. Gdy napar naciągnie, przecedzić, wypić.

 

Produkty dostępne na www.organic24.pl przydatne w diecie refluksowej

Suszone owoce, zioła i napary

Wybrane wrzywa i owoce ekologiczne

Makarony, kasze i ryż