Herbata – jaka jest naprawdę?

Doskonała o poranku, przyjemna w południe, relaksująca wieczorem. Herbata to jeden z najczęściej spożywanych napojów na świecie. Pierwszeństwa ustępuje jedynie wodzie. Statystycznie każdy mieszkaniec ziemi wypija średnio pół filiżanki herbaty dziennie.

Herbata to przetworzone liście, pąki lub delikatne łodyżki krzewu herbacianego – rośliny z rodzaju Camellia. Zależnie od miejsca uprawy, czasu zbioru oraz procesu jakim są poddane zebrane surowce, wyróżniamy wiele odmian różniących się kolorem, smakiem i aromatem. Indyjskie, cejlońskie, brazylijskie oraz chińskie; bardziej wykwintne, wybierane z najmłodszych listków i pąków, poprzez herbaty pośrednie, mieszane oraz otrzymywane z ostatnich liści, krótkich i twardych, z cząstkami gałązek. Zależnie od procesu fermentacji wyróżniamy herbaty czarne, zielone, czerwone, białe i niebieskie. Herbata oprócz walorów smakowych posiada cenne właściwości prozdrowotne. Zawiera pobudzające alkaloidy, głównie kofeinę nazywaną w herbacie teiną, flawonoidy, składniki mineralne i kwasy organiczne. Zawartość poszczególnych
składników różni się w zależności od rodzaju herbaty.

Za najzdrowszą uważana jest niefermentowana herbata zielona, wyjątkowo bogata w katechiny, które słyną z silnego działania przeciwutleniającego. Liczne badania wskazują na to, że mogą one zapobiegać cukrzycy, otyłości i niektórym nowotworom. Wyjątkową zieloną herbatą jest matcha, japońska sproszkowana herbata
o niezwykłych właściwościach antyoksydacyjnych. Pijąc ją spożywamy nie tylko napar, ale całe liście, dodatkowo wzbogacając naszą dietę w oczyszczający chlorofil.

Liście najbardziej popularnej, czarnej herbaty poddawane są całkowitej fermentacji, dzięki czemu zyskuje ona intensywny aromat, barwę i smak. Wyróżnia ją duża zawartość garbników, które pozytywnie wpływają na układ pokarmowy i zapobiegają biegunkom. Zawiera znaczne ilości wzmacniającego zęby fluoru oraz manganu.

W wyniku częściowej fermentacji powstaje herbata czerwona o wyrazistym korzenno- -ziemistym smaku i charakterystycznym intensywnym zapachu.

Pu-erh uznawana jest za sprzymierzeńca walki z otyłością. Przyspiesza metabolizm, zmniejsza powstawanie i gromadzenie tkanki tłuszczowej, zwiększając jednocześnie jej degradację. Purpurowy napar obniża poziom „złego” cholesterolu oraz reguluje ciśnienie. Dodatkowo oczyszcza organizm wspomagając pracę wątroby. Zawarty w niej cynk pomaga w utrzymaniu zdrowej skóry, łagodzi świąd i trądzik.

Uznawana za niezwykle cenną i drogą herbata biała wytwarzana jest z najmłodszych listków i nierozwiniętych pąków liściowych, dzięki czemu jej napar ma delikatny smak i zapach o słomkowym kolorze. W przeciwieństwie do białej, herbata niebieska zawiera małe ilości kofeiny, z powodzeniem można ją pić wieczorem, bez obaw przed nieprzespaną nocą. Wybierając herbatę warto pamiętać, że również sposób parzenia wpływa na jej właściwości.W ciągu 2-3 pierwszych minut do naparu przechodzi kofeina, odpowiadająca za pobudzające działanie herbaty. Po tym czasie uwalniane są garbniki, które wiążą teinę, czyniąc z herbaty napój relaksujący i wyciszający.

Herbatą często nazywane są również napary ziołowe, owocowe, oraz susze takie jak yerba mate czy rooibos, które botanicznie wcale nią nie są, ale potocznie taka nazwa została przyjęta. Rooibos nie zawiera kofeiny, przez co jest szczególnie polecany kobietom w ciąży, karmiącym oraz małym dzieciom. Jej napar daje piękny czerwony kolor, mocny i cierpki smak z wyczuwalną nutą cytrusów. Yerba mate, susz ostrokrzewu paragwajskiego, jest częstym zamiennikiem kawy. Napar silnie pobudza, dodaje energii oraz niweluje zmęczenie.

Artykuł jest częścią tekstu Anny Rajtar, dietetyka Organic Farma Zdrowia, który ukazał się w grudniu 2017 roku w magazynie firmowym GoOrganic!

Sprawdź bogactwo herbat, które mamy w ofercie

Herbaty - wszystkie dostępne

Herbaty zielone

Mieszanki herbaciane