Mamo, pić!

Lato to okres beztroskiej zabawy, długich wycieczek i spacerów na świeżym powietrzu. To czas, kiedy większość dzieci prawie cały dzień spędza na dworze, na placu zabaw, w ogrodzie lub nad wodą.

Wysokie letnie temperatury, zabawy na słońcu oraz wzmożona aktywność fizyczna sprawiają, że dzieci bardziej się pocą. Należy wówczas zwrócić szczególną uwagę na odpowiednią ilość płynów w diecie. Dotyczy to zwłaszcza małych dzieci, które nie mają dobrze rozwiniętego ośrodka pragnienia i nie potrafią sygnalizować, że chce im się pić. Bardzo ważne jest, aby dziecko miało cały czas zapewniony dostęp do napoju – butelka, szklanka czy kubeczek z wodą powinien ciągle znajdować się w zasięgu jego wzroku, tak żeby mogło nam wskazać, że chce pić. U przedszkolaków i starszych dzieci warto kontrolować ilość wypijanych w ciągu dnia płynów, przypominać i proponować coś do picia. Często nie odczuwają one pragnienia, co może prowadzić do odwodnienia.

Ile dzieci powinny pić?

Dla niemowląt do 6. miesiąca życia, karmionych wyłącznie piersią, mleko mamy jest najlepszym pokarmem i napojem w jednym. Zdrowym maluszkom nie zaleca się podawania dodatkowych płynów, a w upalne dni, by zaspokoić pragnienie, można częściej przystawiać je do piersi. Dzieciom po 6.miesiącu życia oraz tym karmionym mlekiem modyfikowanym można podawać do picia przegotowaną wodę. Średnie zapotrzebowanie na płyny w pierwszym roku życia wynosi 700-800 ml/ dobę, w wieku 1-3 lat 1300 ml/ dobę,a dla dziecka w wieku 4-6 lat około 1600 ml/dobę. Przy czym należy wziąć pod uwagę całą wodę, pochodzącą z kaszek, soków, warzyw, owoców i innych napojów spożywanych w ciągu całego dnia.

Co podawać dzieciom do picia?

  • Woda. Najlepszym i najskuteczniejszym sposobem na nawodnienie organizmu w czasie upałów jest woda, która doskonale zaspokaja pragnienie, nie dostarcza kalorii ani cukru. Dla dzieci do 3. roku życia najlepsza jest woda źródlana lub niskozmineralizowana z małą zawartością sodu.Podawanie jej dzieciom od najmłodszych lat wyrabia prawidłowe nawyki żywieniowe i zachęca do częstszego sięgania po nią w przyszłości. Niestety dużo dzieci nie lubi wody. Latem, aby zachęcić maluchy do picia, można dodać do niej sezonowe owoce – maliny lub truskawki, plasterki świeżego ogórka, listki świeżej mięty lub melisy. Doskonale sprawdzą się też pomarańcze lub mandarynki, plasterki imbiru, a nawet odrobina miodu, jeśli dzieci preferują słodki smak.
  • Soki. Wraz z rozszerzaniem jadłospisu niemowlaka, dzieciom często podaje się soki. Nie ma w tym nic złego, jeśli będą one przygotowywane w domu, świeżo wyciskane z ekologicznych warzyw i owoców, najlepiej z miąższem. Uzupełniają one płyny w diecie, są źródłem witamin i minerałów. Najnowsze zalecenia Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej wskazują jednak, że lepszym wiekiem na wprowadzenie soków do diety jest skończony pierwszy rok życia, a nawet trzy lata. Według badań owoce i warzywa zjadane w całości są zdrowsze, dostarczają więcej błonnika, mniej cukru. Polscy pediatrzy zalecają, aby w diecie dziecka do 12 miesięcy nie przekraczać 100 ml soku na dobę, starszym dzieciom wystarczy 200 ml w ciągu dnia.
  • Kompoty, herbaty i napary. Latem, kiedy ogrody, sklepy i bazarki obfitują w sezonowe owoce, warto dzieciom przygotować kompot bez dodatku cukru. Mieszane lub o konkretnym smaku będą doskonałym urozmaiceniem jadłospisu. Krótko gotowane owoce można użyć do deseru lub dać dzieciom do zjedzenia. Z bezkofeinowego rooibosa można przygotować zimną herbatkę bogatą w minerały i polifenole, która z dodatkiem cytryny lub mięty będzie też działała orzeźwiająco. Pragnienie dobrze ugaszą napary z mięty, rumianku lub melisy.

Czego unikać?

  • Nektary i słodzone napoje należą do płynów, których wcale nie zaleca się dzieciom. Oprócz cukru zawierają wiele barwników i konserwantów, nie mają w składzie soku lun jego znikome ilości. Ponadto są źródłem kalorii, które mogą powodować zmniejszanie apetytu oraz cukrów, które zagrażają powstawaniem próchnicy. Dzieciom nie należy podawać napojów pobudzających, zawierających kofeinę, ani gazowanych, które mogą podrażniać żołądek.

Zbyt mała ilość płynów w diecie może powodować rozdrażnienie, zmęczenie, niechęć do zabawy, czy płacz bez łez. Objawy te mogą być pierwszym sygnałem o odwodnieniu, do którego nie powinniśmy dopuszczać i pamiętać o tym szczególnie w czasie letnich, upalnych dni.

 

Autorka: Anna Rajtar, dietetyk Organic Farma Zdrowia