Organiczne menu wegetariańskie i wegańskie

Kto nie lubi mięsa i produktów zwierzęcy lub nie je ich ze względu na światopogląd na pewno w Organic Farma Zdrowia znajdzie wartościowe i odżywcze jedzenie ekologiczne. Nasz dietetyk, Agnieszka Kaniewska, przygotowała listę produktów, które pomogą utrzymać weganom i wegetarianom ciało w dobrej kondycji. To gotowe menu, dobre i dla ciała, i dla ducha.

DIETA ORGANIC DLA WEGAN I WEGETARIAN

Dla wegan:

Źródła białka:

  • strączkowe (fasole, soczewica, ciecierzyca, groch),
  • tofu, sejtan, tempeh,
  • glony, drożdże,
  • orzechy, pestki dyni i słonecznika, sezam.

 

Źródła węglowodanów:

    • nie oczyszczone ziarna zbóż,
    • pełnoziarnisty ryż, razowe makarony, makarony sojowe, ryżowe,
    • mąka z pełnego przemiału i razowe pieczywo,
    • ciastka, herbatniki i krakersy z mąki razowej bez cukru.

 

Tłuszcze:

    • masła wegańskie (z olejów roślinnych),
    • masła orzechowe (migdałowe, słonecznikowe, z orzechów arachidowych, laskowych; tahina),
    • oleje z pierwszego tłoczenia na zimno, oliwa ekstra vergine.

 

Do słodzenia:

    • sok jabłkowy, sok gruszkowy,
    • suszone owoce,
    • słód z brązowego ryżu, z jęczmienia,
    • syrop klonowy.

 

Zamiast nabiału:

    • mleko ryżowe, sojowe, owsiane,
    • jogurty sojowe, desery ryżowe, sojowe.

 

Dla wegetarian:

To samo co dla wegan + pełny wybór nabiału (mleko, serwatka, maślanka, kefir, jogurt, sery, masło) z mleka krowiego i koziego z gospodarstw ekologicznych a także produkty tradycyjne np. ser koryciński + jajka „0” – ekologiczne i „1” – od kury zielononóżki.

 

  • Pamiętaj, by zastąpić danie mięsne produktami z pełnych zbóż, strączkowymi i orzechami.
  • Stosuj różnorodność żywności – nie istnieje jeden produkt, który dostarczałby wszystkich niezbędnych składników pokarmowych w ilościach jakie są niezbędne.
  • Łącz odpowiednio grupy pokarmowe, aby uzyskać pełnowartościowe białko.

- produkty strączkowe (soja, soczewice, fasole, orzeszki ziemne) dopełniają się z produktami zbożowymi (chleb, płatki zbożowe, kiełki) i kaszami.

Przykładami takich pełnowartościowych połączeń są: chleb żytni na zakwasie z masłem z orzeszków ziemnych lub kotlet sojowy z ryżem.

  • Do każdego posiłku –warzywa!
  • Jedz różnorodne owoce, warzywa, zboża i orzechy w możliwie naturalnej postaci – jak najmniej przetworzone i z pewnego źródła – najlepiej z upraw ekologicznych.

Zimą polecam szczególnie potrawy z kaszy jaglanej. Można ją uznać za najbardziej wartościową z kasz, gdyż dostarcza wielu witamin z grupy B: B1, B2, B3, a także lecytynę oraz rzadko występującą w pokarmach krzemionkę i jako jedyna spośród kasz jest silnie zasadotwórcza.

Proponuję ugotować kaszę jaglaną z rodzynkami, posypać wiórkami kokosowymi i uprażonymi orzechami włoskimi i jeść takie energetyczne danie, gdy na dworze jest zimno i trapi nas chęć na słodycze. Następne ostrzeżenie – rada: unikaj rafinowanego cukru!

 

Produkty organic24.pl

Żywność wegetariańska

Kasze, ryż i makarony

Organiczne warzywa i owoce