Wegańska kutia (bezpszenna lub bezglutenowa, bez cukru, bez nabiału)

Przepis od:

Smakoterapia

Zdjęcie:

Smakoterapia

Czas przygotowania:

25 min

Czas gotowania:

20 min

Liczba porcji:

4

Rodzaj diety:

Wegańska

Składniki

  • szklanka kaszy pęczak (ugotowana) lub dla bezglutenowców ryż pełnoziarnisty, najlepiej okrągły (przed gotowaniem namoczony na noc)
  • szklanka maku
  • garść daktyli
  • garść fig
  • garść rodzynek
  • kilka moreli
  • garść orzechów (laskowe, włoskie)
  • garść migdałów
  • syrop daktylowy (sklepowy lub domowy = zmiksowane kilka daktyli w 1/2 szklanki wody, do smaku)
  • jakiekolwiek wegańskie mleczko np. ryżowe lub śmietanka
  • cytryna (sok z połówki owocu, lub do smaku, można pominąć)
  • mleko kokosowe lub śmietanka migdałowa (do ozdoby)
  • zielenina (mięta, melisa, do ozdoby)
  • suszone plastry pomarańczy

Przygotowanie

Pęczak przepłucz na sicie, wrzuć na wrzątek (2 szklanki wody) i zagotuj. Następnie gotuj na minimalnym ogniu pod przykryciem tak, by ugotować kaszę na sypko. Możesz też pod koniec gotowania zdjąć garnek z ognia i schować “w pierzyny”, by ziarno samo “doszło” w cieple. W osobnym garnuszku przepłucz mak, następnie ugotuj w 1 szklance wody. Po 15-20 minutach odlej wodę, dodaj mleko ryżowe (lub wodę) i zmiksuj mak na gęstą ziarnistą papkę (płyn szybko wsiąka w mak).
Orzechy rozgnieć płaskim tasakiem, suszone owoce posiekaj, połącz z pęczakiem i makiem, dodaj syrop lub zmiksowane z 1/2 szklanki wody daktyle (kilka sztuk) i dosmacz cytryną (kwasek cudownie balansuje słodki smak kutii, w oryginale taką rolę pełni kwaśna śmietana). Pomarańcze pokrój w plastry i ususz w piekarniku (temp 100 st.). Są idealne jako ozdoby na choinkę i pięknie komponują się z kutią (nieobowiązkowe). 

Lista zakupów