Witamina B12

Witamina B12 pełni ważna rolę dla funkcjonowania układu nerwowego i mózgu, a także produkcji czerwonych krwinek. Bez niej żadna komórka ciała nie może produkować energii; nie może też zachodzić prawidłowa synteza DNA. Lekceważony niedobór witaminy B12 może prowadzić do anemii czy uszkodzeń mózgu, które mogą objawiać się słabszym kojarzeniem faktów, problemami z pamięcią, zmęczeniem, depresją, bólami mięśni i mrowieniem kończyn , sprawiają, że spada wydajność pracy, mamy mniej siły do życia i gorszy nastrój.

Wiele osób prowadzących aktywny styl życia zastanawia się, w jaki sposób poprawić swoje wyniki w sporcie czy pracy. Dotyczy to zarówno sfery umysłowej, jak i fizycznej. Często zdarza się, że odpowiedzią może być właśnie zwiększenie spożycia witaminy B12, która działa jak dodatkowy napęd dla naszego mózgu czy mięśni. Zwykle niedobór witaminy B12 jest wywołany jednym z trzech czynników: niedostatecznym dostarczaniem jej wraz z pożywieniem, zaburzeniami przyswajania lub/i określonymi chorobami.

Czynniki, które „zwiększają szansę” na niedobór witaminy B12:

  • Jesteś aktywny – w stresie i w czasie aktywności fizycznej szybciej tracimy składniki odżywcze, a tym samym zwiększa się na nie zapotrzebowanie. Jednak osoby zajęte przez większą część dnia rzadko mają czas, by uzupełnić te niedobory wraz z pożywieniem. Częściej dodatkowo uszczuplają swoje zasoby składników mineralnych, sięgając np. po kawę i inne używki. Dlatego szczególni osoby aktywne powinny sięgać po witaminę B12.
  • Masz problemy trawienne – problemy z trawieniem mogą wpływać na to, ile witaminy B12 przyswajamy wraz z pożywieniem. Najbardziej zagrożone są osoby z chronicznymi schorzeniami, takimi jak IBS czy celiakia, a także te, które przeszły zabieg odchudzający związany z usunięciem części żołądka. W przypadku takich osób może być wskazane przyjmowanie doustnego sprayu z witaminą B12, co pozwoli na prawidłowe wchłonięcie substancji odżywczych.
  • Brak Ci energii – witamina B12 umożliwia produkcję czerwonych krwinek, a te transportują tlen do komórek ciała. Zbyt mały poziom witaminy B12 może przyczyniać się do powstawania anemii, która powoduje osłabienie i spadek energii.
  • Masz podwyższony poziom homocysteiny – badania pokazują, że niedobór wit. B12 może przyczyniać się do zwiększonego poziomu homocysteiny, co sprzyja zawałom i chorobom serca, a także komplikacjom w czasie ciąży.
  • Masz więcej niż 60 lat – aby witamina B12 mogła się uwolnić z pożywienia i zostać wchłonięta, potrzebuje kwasu żołądkowego. Wyściółka układu trawiennego osób starszych coraz gorzej ten kwas produkuje. To dlateg
  • o często zdarza się, że osoby po 60-tce nie otrzymują tyle wit. B12, ile potrzebują. Witamina B12 w pożywieniu występuje wraz z białkami, od których najpierw musi się oddzielić. Spray zapewnia „czystą” formę witaminy, która nie wymaga do przyswojenia pomocy kwasu żołądkowego.
  • Jesteś wegetarianinem lub weganinem – witamina B12 występuje przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego, głównie w mięsie, serach, jajkach i mleku. Wegetarianie i weganie, którzy nie sięgają po suplementy, mają zwiększone ryzyko jej niedoboru. Rekomenduje się, żeby osoby na diecie wykluczającej wszystkie produkty zwierzęce dbały o dostarczanie sobie dziennej dawki witaminy wraz z suplementami.
  • Przyjmujesz leki z grupy inhibitorów pompy protonowej (PPI) – osoby regularnie zażywające takie leki mogą być bardziej narażone na niedobory. Jeśli nie wiesz, czy jesteś w takiej sytuacji, poproś lekarza o sprawdzenie twojego poziomu tej witaminy –  możliwe, że warto będzie rozważyć dobry suplement witaminy B12.

Autorka tekstu: Anna Rajtar, dietetyk Organic Farma Zdrowia