Ekogrillowanie

Podczas wypoczynku letniego przygotowywanie posiłków możemy przenieść w plener. Wspólne siedzenie przy płonącym ogniu i wspólne jedzenie własnoręcznie przygotowanych potraw jest bardzo integrującą okolicznością i okazją do zbliżenia się do natury, za czym w skrytości serca każdy chyba marzy.

Pomimo niewątpliwej przyjemności jedzenia pod chmurką, obowiązują nas również zasady zachowania higieny przygotowania i jedzenia przygotowanych posiłków (termotorby czy przenośne lodówki, osobne przybory kuchenne do krojenia surowego i ugrillowanego mięsa itd.). Do grillowania używajmy węgla drzewnego, aby było jak najmniej dymu zawierającego substancje toksyczne. Takie substancje zawiera też sadza, która wydziela się podczas używania podpałki (produktu naftowego). Dlatego namawiamy do przyrządzania potraw na ogniu powoli, delektując się otaczającą przyrodą, rozmową i miłym towarzystwem.

Zasady eko grillowania:

1. Dbajmy o proporcje – jeśli grillujemy mięsa niech towarzyszy im obfitość warzyw – papryka, cukinia, bakłażan, pieczarki, boczniaki, cebula czy bataty.

2. Pyszny grill bezmięsny to oczywiście warzywa, ale też tofu naturalne czy biały ser uprzednio zamarynowane. W Organic Farma Zdrowia mamy gotowe, już przyprawione tofu – z oliwkami, suszonymi pomidorami, bazylią, czosnkiem lub a’la pizza – nadające się od razu na ruszt.

3. Marynatę przygotuj samodzielnie – to bardzo proste, a wiesz co dodajesz i wybierasz do tego produkty wysokiej jakości. My polecamy ekologiczne przyprawy, sos sojowy shoyu i tamari i oliwę najlepszej jakości.

4. Niech na ruszcie będzie różnorodnie – ryby, owoce morza, różne rodzaje drobiu.

5. Grilluj powoli, w niższej temperaturze (ok.180 st.). Im wyższa temperatura – tym więcej powstaje niekorzystnych dla zdrowia substancji.

6. Niech potrawy nie znajdują się bezpośrednio nad ogniem – przed skapywaniem tłuszczu ochroni liść kapusty czy chrzanu ewentualnie gotowe tacki.

7. Pamiętaj o antyoksydantach – to roślinni sprzymierzeńcy naszego zdrowia. Na letnią ucztę w plenerze przygotuj sałatkę ze świeżych warzyw ze znaczącym udziałem koloru zielonego – warto kolorystykę dopasować do otaczającej przyrody.