Zimowa zupa mocy z grzybami

Przepis od:

Iwony Zasuwy "Smakoterapia na wynos. Kuchnia roślinna bez glutenu, nabiału i cukru"

Zdjęcie:

j.w.

Czas przygotowania:

ok. 20 min

Czas gotowania:

ok. 3,5 godz.

Liczba porcji:

duży zimowy zapas dla całej rodziny

Rodzaj diety:

Wegetariański

Składniki

•marchew i biała pietruszka po 3 szt.
•seler, korzeń, nieduży 1 szt.
•cebula 2 szt.
•seler naciowy (opcjonalnie) 2–3 gałązki
•świeży imbir 3-centymetrowy kawałek
•laska cynamonu 1 szt.
•przyprawy i zioła: kurkuma, ziele angielskie, liść laurowy, świeży majeranek, oregano, tymianek,
•sól i pieprz, mielone
•natka pietruszki 1 pęczek
•świeża kolendra ½ pęczka
•szczypiorek ½ pęczka
•kasza jaglana, ugotowana na sypko lub cienki makaron ryżowy ½ szklanki na porcję 
•grzyby shitake, świeże (albo pieczarki, boczniaki) 350 g
•suszony grzyb
•suszony daktyl
•sos sojowy i ostry sos chili (do smaku)
•ocet jabłkowy 3 łyżki
•czosnek 5 ząbków
•sok z cytryny 1 łyżka
•oliwa z oliwek 6 łyżek
•czerwona cebula (opcjonalnie; do podania)

Przygotowanie

Umieszczaj w garnku w ściśle określonej, podanej niżej, kolejności żywiołów, doprowadzając wywar do wrzenia po dodaniu każdego składnika:
O (ogień): gorąca woda, 3–4 litry,
Z (ziemia): marchew, 3 szt.,
M (metal): ziele angielskie, liść laurowy (kilka sztuk), por (1 szt.), cebula, gruby plaster świeżego imbiru,
W (woda): sól,
D (drzewo): natka pietruszki (część),
O świeży lubczyk (kilka łodyg), majeranek, oregano, tymianek (najlepiej świeże gałązki),
Z seler korzeniowy (1 szt.), korzeń pietruszki (3 szt.), ewentualnie 1 suszony grzyb,
M czosnek w łupinie (3 ząbki), rozgnieciony kwadrans wcześniej seler naciowy (3 łodygi; opcjonalnie).

Gotuj całość maksimum 2 godziny, a następnie dodaj:
W sól,
D pozostałą natkę pietruszki, sok z cytryny (1 łyżkę),
O kurkumę mieloną (sporą szczyptę),
Z suszony daktyl (1 szt.),
M pieprz (do smaku),
W sól.
Gotuj jeszcze przez około godzinę. Odcedź wywar. Dosól, jeśli trzeba.
D gotowy posyp świeżą zieloną pietruszką,
O polej zupę kilkoma łyżkami dobrej jakości oliwy z oliwek.

Wywar jest bardzo smaczny, aromatyczny, o pięknej głęboko piaskowej barwie. Zgodnie z zasadami należy pić go codziennie (mniej więcej litr), na ciepło, prosto z kubeczka. Tym razem jednak proponuję podanie go w postaci pożywnej i niezwykle barwnej zupy o ciekawych połączeniach smakowych. Przygotuj macerat z octu jabłkowego i 1 ząbka czosnku: pokrój ząbek w cieniutkie plastry i zalej 3 łyżkami octu. W ten sposób, w trakcie tych kilku godzin, kiedy wywar stoi na ogniu, w miseczce powstanie intensywnie kwaśny i czosnkowy płyn. Jego odrobina dodana do talerza zintensyfikuje Twoje doznania smakowe.
Ugotuj na sypko kaszę jaglaną (lub przygotuj zgodnie z informacją na opakowaniu makaron ryżowy). W wersji na wynos: umieść porcję w termosie, dodaj podduszone w sosie sojowym, uprzednio pokrojone w zgrabne paski grzyby (u mnie shitake albo nameko). Zalej gorącym wywarem. Dodatki surowe oraz sosy
dodaj tuż przed jedzeniem: plasterki świeżej czerwonej cebuli, dużą ilość zieleniny (kolendry, szczypiorku), dosmacz odrobiną pikantnego sosu z chili (najlepiej z domowej kiszonej papryki) oraz płatkami czosnku macerowanymi w occie jabłkowym. Ekstaza smakowa gwarantowana!

Lista zakupów