Żywienie a kondycja skóry – wywiad z panią Dr n. med. Danutą Myłek

Skóra wraz z jej przyległościami – włosy, paznokcie – to skomplikowana struktura, która musi codziennie być pielęgnowana, odżywiana i szanowana. Nie wystarczy po prostu ją pielęgnować przez zachowanie higieny, czy używanie nawet najdroższych kremów żeby była piękna. Skóra to lustro do naszego wnętrza.

Sprężystość skóry, jej najważniejszy atut, zależy od obecności różnych odmian kolagenu. Nic nie jest wieczne w naszym organizmie. Komórki żyją, obumierają i odradzają się od nowa. Z czegoś muszą zbudować się ponownie. Albo zbudujemy piękny pałac, albo lichą lepiankę, albo w ogóle nie powstanie nowa komórka bo nie dostarczyliśmy jej budulca lub dostarczyliśmy, ale nie wchłonął się z jelit.  WYGLĄD NASZEJ SKÓRY ZALEŻY OD TEGO CO DOSTARCZYMY Z POŻYWIENIEM I NAPOJAMI.

 

Budowa i funkcja skóry

Skóra to olbrzymi narząd ochronny i obronny (immunologiczny) naszego organizmu. Zajmuje 1,5 m2 powierzchni, waży ok. 4 kg. Jej konstrukcję możemy porównać do elastycznej siatki wypełnionej, najogólniej mówiąc, komórkami, naczyniami, nerwami, gruczołami potowymi i mieszkami włosowymi i pokrywającej całe nasze ciało. To są elementy stałe skóry. Stanowią dobrą ochronę naszych narządów wewnętrznych. Drugim elementem skóry są elementy napływowe. Są to przede wszystkim komórki układu obronnego, zależnego i niezależnego od grasicy, czyli naczelnego narządu układu immunologicznego. Część, która oparta jest na tkance podskórnej, to żywa tętniąca życiem część skóry, tzw. skóra właściwa, a część która „leży” na skórze właściwej to naskórek, który ciągle złuszcza się i odnawia przez całe nasze życie. Kiedy pacjent wchodzi do gabinetu i ja od drzwi już wiem, co mu w środku może źle funkcjonować.

• Jeśli skóra jest sucha, szorstka to widać, że prawdopodobnie jest mało witaminy A, ale może być to też np. choroba tarczycy, lub pacjent pije za mało dobrej, surowej wody.

• Skóra z przedwczesnymi zmarszczkami – to prawdopodobnie brak nienasyconych kwasów tłuszczowych w diecie, w odpowiednich proporcjach.

• Krosty, wypryski, trądzik niezależnie od wieku, rozstępy – sygnalizują brak cynku, bez którego nie ma odnowy włosów, paznokci i naskórka, brak wapnia i witaminy D3, szczególnie późną jesienią, zimą i wczesną wiosną, gdy na niebie nie ma słońca, a my nie suplementujemy tej witaminy.

• Zaskórniki oznaczają znaczne zakwaszenie organizmu.

Co możemy zmienić w swojej diecie jeśli występują problemy ze skórą?

 

Jedzmy codziennie:

1) Dużo świeżych warzyw surowych i krótko gotowanych, najlepiej na parze, o różnych kolorach – w ilości 4 krotnie większej niż jemy owoców.

2) Owoce, głównie w granatowym kolorze – ze względu na zawartość antocyjanów (antyoksydantów).

3) Nasiona oleiste – to spiżarnia witamin, szczególnie rozpuszczalnych w tłuszczach (A,D,E,), ale także minerałów w tym niezbędny skórze cynk, selen, magnez, wapń, kwas foliowy, błonnik i niektóre witaminy z grupy B. [Orzechy, pestki i drobne nasionka oleiste spożywane codziennie nie tylko dają ładną skórę, włosy i paznokcie, ale są odpowiedzialne za prawidłową strukturę mózgu, nerwów i błon komórkowych.]

4) Oleje wyciskane na zimno w odpowiednim zestawieniu i proporcjach. To z nich budują się komórki nerwowe, nerwy i błony komórkowe.

5) Zboża, głównie w postaci kasz, zwłaszcza bezglutenowe. Ograniczmy spożywanie pokarmów wysokoglutenowych. [W zbożach jest sporo cynku, który jest potrzebny skórze, paznokciom i włosom; magnezu, selenu, wapnia, błonnika, białka. Najlepsze białka są w gryce, która jest także źródłem rutyny, niezbędnej dla zdrowych ścian naczyń krwionośnych. Jedyną zaś zasadową kaszą jest jaglana. Polecam też ryż, owies, jęczmień, żyto, orkisz i quinoa.]

6) Nasiona strączkowe, odpowiednio przygotowane – jako źródło białka roślinnego, minerałów i błonnika.

7) Czasem ryby, w których są nienasycone kwasy tłuszczowe (zwłaszcza gdy jemy je na surowo). Najwięcej cynku z produktów zwierzęcych mają ostrygi i małże.

8) Mięso – zależnie od wyborów i upodobań (po szczegóły zapraszam do mojej książki).

 

Nie jedzmy:

• przed snem;

• nie łączmy skrobi w połączeniu z białkiem w jednym posiłku;

• fast-food, czyli śmieciowego jedzenia;

• cukru, który rozregulowuje przepływ energii pomiędzy mózgiem, a magazynami energii;

• pokarmów zakwaszających w nadmiarze. Powinniśmy spożywać ok. 80% pokarmów zasadogennych, a tylko 20% kwasogennych. [Przeciętny Polak je odwrotnie.]

 

Inne zalecenia:

• pijmy wodę, najlepiej źródlaną w ilości ok 30ml/kg wagi ciała/dobę;

• nie popijajmy w czasie jedzenia ani tuż po jedzeniu;

• dobrze przeżuwajmy pokarm.

 

Na pytanie pacjentów: Jak żyć, odpowiadam, że oprócz żywienia ważny też jest sposób życia:

• Nie palmy papierosów, nie pijmy kawy ponieważ węglowodory papierosów i akryl amidy kawy czynią skórę typową dla tych używek, czyli brzydką i przedwcześnie starzejącą się.

• Korzystajmy z kąpieli słonecznych, ale nie „smażmy” skóry zwłaszcza twarzy. Skóra spalona słońcem szybciej się starzeje. Zimą suplementujmy witaminą D3.

• Ruszajmy się, spacerujmy na świeżym powietrzu, nie siedźmy przed telewizorami.

• Pamiętajmy, że „złość piękności szkodzi” – skóra jest narządem dużym i dobrze unerwionym więc także może „denerwować się”. Cera jest wtedy szara, matowa, z krostami, trądzikiem, różnymi wysypkami, suchością z uczuciem ściągania lub odwrotnie – staje się tłusta, pojawiają się zmarszczki i sińce pod oczami.